Italien 2015

Pole- och aerialträning i Milano.
Geologiexkurssion på Etna och Vesuvius.
Taormina. Sorrento. Pompeij.

 



Milano: 

Några dagar i Milano. Jag tog några lektioner i aerial och pole på Milan Pole Dance Studio. Också åkte åkte jag runt lite med tunnelbanan till olika ställen i stan, och gick omkring och kollade.












Taormina, Sicilien: 

Här är jättemysigt, och ovanligt god mat och vin. Men mest var jag där för Etna.
Älskade verkligen Sicilien.



Tittar på vulkanutbrott från torget i Taormina. 













Den smalaste gatan. En äldre herre som hjälpte mig att ta bilden berättade att de flesta amerikanska turister inte kunde gå på den gatan 😄

Denna restaurangen heter Romeo o Juliet. Stämningen i Taormina är verkligen stereotypiskt italienskt romantiskt Lady och Lufsen, där sitter en trubadur och sjunger italienska kärlekssånger varje kväll=) Efterrätten på bilden - cannoli, är typisk siciliansk. (Ett rör av kex med söt ricotta innuti, olika smaksatt.) Och sen har vi ett glas limocello, som är standard att avsluta varje måltid med. Blev också ett glas limoncello på kvällarna i hammocken på balkongen, när man satt och chillade och kollade ut över stan och havet i skymningen=)






Käkar arancino-picnic på Isola Bella. Arancino är också en typisk siciliansk rätt.. Det verkar klassas lite som snabbmat (?), och är en slags risboll med friterat skal som kan väljas med olika fyllningar i en krämig sås; kött, grönsaker, ost, svamp osv. Jag tyckte det var sådär, fanns godare mat där=)

Castelmola

Turrisi, en restaurang i Castelmola, där all inredning och allt annat består av kukar! 😁🙈 Detta är inget snusk, utan en brokig samling konstverk som är inspirerade av grekisk mytologi. Det var de gamla grekerna som grundade byn från första början. Castelmola är en gammal vacker by, med bland annat en medeltidsborg, som ligger högst uppe på ett berg ovanför Taormina. Rune Andreasson som skrev Bamse, hade Castelmola som inspiration till farmors hus på höga berget! Turrisi bar är även kända för sitt speciella mandel-vin!





Savoca:


Ett par scener ur Gudfadern spelades in här i Savoca, nämligen dessa:
https://www.youtube.com/watch?v=PAgB3qxvRkU
Och allt ser nästan likadant ut idag.


Turen dit var inte planerad från början. jag skulle egentligen till Eoliska öarna (vulkanerna Stromboli och Vulcano), men missade båten dit, så bestämde mig för att dra till Savoca istället. Det var först en rätt misslyckad dag, där jag gick upp kl fem för att med olika bussar ta mig till norra Sicilien och öarna, men missade sedan som sagt båten. Hade sett fram emot det mkt. Men Savoca var också lite kul=) Det var ganska krångligt att ta sig dit med lokala bussar, rekommenderar en arrangerad guidad tur eller hyra bil och köra själv. Men eftersom jag bestämde mig på vägen tillbaka från Messina, på bussen, så blev det såhär. Det blev byte mitt ute i ingenstans, var svårt att hitta var och om buss gick till Savoca, och lång väntan. Det var mitt på dan och allt var stängt, som det brukar här, och de få personer jag stötte på fattade ingen engelska. Tillslut kom en buss, men den hade inga skyltar om vart den gick, och den var full med enbart skolbarn. Jag försökte kommunicera med chauffören, med samma resultat som med tidigare folk, men hoppade på även om jag inte visste om han hade uppfattat vart jag skulle och om den verkligen gick till Savoca... Vi slingrade oss upp för serpentinvägar och efter en stund ropade iaf chauffören till mig: ”Savoca, here!” Jag hittade direkt baren från filmen och satte mig där och tog en öl. Sedan gick jag upp och kollade kyrkan. Sen kände jag mig klar med stället och ställde mig på busshållplatsen och väntade. Det fanns för ovanlighetens skull en tidtabell, och jag hade timat bra, nästa buss skulle gå ner om 10 min, och det var den sista bussen för dagen. Dock kom ingen buss. Fick senare reda på att bussen kommer lite när den känner för det. Men jag väntade iaf nån timme. Byborna var jättetrevliga och en kom ut med kaffe till mig. En dam som jobbade i baren skulle ha vägarna förbi Taormina senare på kvällen och kunde skjutsa mig, men jag ville helst inte sitta där i flera timmar, utan fortsatte hänga på hållplatsen. Det fanns ingen taxi. Jag tror inte detta var riktigt säsong för turister, så byn var helt död. Men tillslut kom en kille som hade typ en tuc-tuc, som han brukade skjutsa turister den lilla biten upp till kyrkan. Han körde mig tillbaka ner till en by där det fanns en lite mer pålitligare buss mot Taormina…




 









Etna

Etna, 3340 meter över havet, Europas högsta aktiva vulkan. Etna har utbrott lite då och då, men de är oftast relativt ofarliga om man inte befinner sig uppe på berget nära utbrottet. Etna har orsakat en del problem, materiella skador och dödsfall, men den är inte lika farlig som Vesuvius. (Vesuvius kan i princip när som helst få ett större utbrott, det är väldigt svårt att förutse när det kan bli.)










En pyroclastisk bomb. 















Lava caves



Xenoliter. 



Alcantara river









Vinprovning hos Don Sauro! Vulkanisk jordmån är ovanligt bördig eftersom den är så näringsrik, och på Etnas sluttningar finns många vinodlingar, vilket det har gjort i tusentals år. 











Sorrento

Ön där ute är Capri. 



Jag hade ibland sett bilder på en övergiven kvarn, som jag tyckte var så cool, (typ på sidor med exempel på övergivna platser). Nu råkade det vara nära huvudmålen på denna resa. När jag gick av på Sorrentos station la jag in platsens koordinater på mobilens gps och följde vägbeskrivningen till fots. Plötsligt uppenbarade sig en stor djup ravin, som man på nåt konstigt sätt ser först när man kommer fram till kanten. Det var hisnande. Dalen är 50 meter djup, och en brittisk turist ramlade ner härifrån och dog för några år sen!



Personalen på denna restaurang blev lite nyfikna på varför jag var ensam och frågade lite om det, och om min resa. De tyckte jag var cool och sa att jag skulle få en hjärtformad pizza, och jag fick komma in i köket och peka ut vilka ingredienser jag ville ha på =) 









Vesuvius


Utsikt över vulkanen från min balkong på hotellet i Pompeij. 

Personalen på VesuView när jag skulle gå ut på kvällen:

”The volcano is sleeping, please dont wake him up!”




Vesuvius, 1227 m över havet, aktiv stratovulkan. Senaste utbrottet skedde 1944, (ett förhållandevis litet i Vesuvius historia), och sen dess sover han. Men sannolikheten för ett större utbrott när som helst är stor! Vulkanen är mycket farlig, dels pga att det bor så mycket människor på liten yta runt omkring, och dels pga att den får explosiva utbrott med snabb frigörelse av stora mängder sten, aska och het giftig gas som kan transporteras långt genom luften och påverka stora områden. Många anser att myndigheterna inte riktigt tar det här på allvar. Det finns en beredskapsplan, men vem som helst kan ju förstå att det är rätt svårt att evakuera 2 miljoner människor på några dagar. År 79 hostade Vesuvius upp flera miljarder kubikmeter material, 33 km upp i luften, som sedan begravde Pompeij och två andra städer.


Utsikt över Neapel uppifrån vulkanen. 









Pompeij




Staden Pompeij begravdes i sten och aska från Vesuvius utbrott år 79. 1748 började man gräva ut området, och mycket var välbevarat, som en ögonblicksbild av ett romerskt samhälle. Under utgrävningen upptäcktes mystiska hålrum, och man fyllde dem med gips. Det blev dessa skulpturer av de stackare som inte hann undan (vilket var tusentals.) Efter utbrottet stelnade det nedfallna materialet, och själva kropparna ruttnade sedan med tiden bort och hålrummen bildades.