Marocko 2015(-2016)

En veckas långritt.
Geologiexkurssion.
Marrakech.
 

Långritt

Ranch les 2 Gazelles.
Startpunkten för en lång och oförglömlig ridtur. @les2gazelles







Det var 4 tjejer som hade bokat ritten denna veckan, och ingen av oss kände varandra sen tidigare. En från Belgien, en från Tyskland och en till från Sverige förutom mig. Det var jättetrevliga tjejer, och vi hade så roligt tillsammans denna turen. Jag tror det är lite ovanligt, för jag antar att det oftare är att folk bokar tillsammans med nån. Och att sannolikheten att endast 4 ensamma tjejer från olika länder bokat samma vecka inte tillhör vanligheterna. 
När man kom fram på kvällen fick man god mat, och träffa de andra ryttarna, plus guiden mfl. Nästa morgon fick vi provrida de hästar de valt ut utifrån hur vi beskrivit oss som ryttare, erfarenhet osv. Sedan bar det av. 
Vi red sedan i 6 dagar och övernattade på olika ställen med varierande standard varje natt. Att det var varierad standard var lite spännande. Man fick liksom se olika sidor och lär sig känna lite mer tacksamhet över bekvämlighet=) Vissa ställen var typ normal bra hotellstandard. Men på vissa ställen var det t.ex. inget varmvatten, och ingen el efter kl 18 och före kl 08, säng utan sängkläder, och ganska kallt på nätterna. Jag kommer särskilt ihåg sånna småsaker som att det inte gick att sätta i linser tidigt på morgonen, eftersom det var mörkt och elen var avstängd. Vi kunde inte ladda mobiler och kameror så mycket. Skönt på sätt och vis, men man fick inte foto på allt fint och coolt eftersom batteriet var slut ibland. 
Oavsett fick man på alla ställen mycket och god mat. Och en kock mötte upp vid lunchtid varje dag och lagade mat i fält, samtidigt som hästarna fick hö och vatten. 
Vi red genom så mycket spännande och vackra landskap. Vi galopperade längs stränder, red genom städer, öken, berg. Vissa delar var rätt tuffa, branta osv, och man fick leda hästarna. Men ibland gick man bara för att det var jobbigt att sitta i sadeln exakt hela dagarna. Oftast var det vackert och coolt landskap, och det var liksom så maximerad häftig upplevelse. Men ibland var det långa enformiga bitar med vara typ ändlösa vägar eller ökenaktiga landskap timme efter timme, och väldigt varmt osv. Ibland var man sjukt trött, så det var även utmanande. Det var verkligen ett äventyr. 
En väldigt speciell upplevelse. Bland det coolaste jag har varit med om i hela mitt liv. 

Filmen här är från ridturen och Marra: 
(Länk: https://youtu.be/UFT_LJuc3rM)












Jag hade längst ridvana i gruppen, så jag fick en av de piggaste hästarna; Tafoukt. Tafoukt betyder sol på berber. Hon var lite liten för mig tyckte egentligen jag själv. Men jag kommer aldrig glömma den hästen, så otroligt stark och uthållig trots så liten. Så många mil tillsammans, hela tiden ville hon vara i täten och verkade totalt outtröttlig <3 Över 20 mil tillsammans!
Hästarna ni ser på bilderna är troligtvis blandning eller korsning mellan berber och arab om jag har förstått det rätt. Det var fina, välskötta hästar och kunnig personal.












Bergvalven i Legzira består av ca 100 miljoner år gammalt konglomerat. En bergart som bildades när platsen bestod av ett stort floddelta. Materialet som floden förde med sig, rundade stenar och lera, sedimenterade här och berget har sedan utsatts för vågerosion från Atlanten.
The arches at Legzira consists of conglomerate, 100 million years old. The bedrock formed from deposits of a large fluvial delta, and the rocks has been atacked by wave-erosion.

































Ser ni fiskaren där ute som fiskar bläckfisk. Det är hans hus på förra bilden. 




























Här provade jag dromedar-kött! Detta ställe var tydligen världs-känt för mycket speciellt och bra dromedarkött. Så då kände jag att jag måste prova. Det blev en av ganska få gånger i livet jag har ätit kött. Jag tyckte väl som vanligt att det inte smakade nåt speciellt gott eller så, "gick väl att äta", men antagligen är det jättegott!








Söta Tafoukt  💗 💋






























Detta är en typisk marockansk grej, de tillagade ofta mat i sånna här krukor - "tagine". 






Mynta-te fick man överallt hela tiden. 




















































Marrakech + geoexkurssion

Efter långritten tog jag buss till Marrakech. Bodde första dagarna på ett billigt hostel i form av en riad. Riad kallas den här typen av hus som är vanliga i Marrakech, de är byggda i flera våningar och öppet hela vägen upp i mitten. Ofta är det en pool eller fontän i mitten.



Rooftop at the Riad.  @riad_dia_marrakech







Jeema el-Fna



Random people at the riad =)









Geoexkurssion

Anlitade en chaufför och åkte runt en dag i närheten av Marrakech. 

Kalcedon-geod från Sidi Rahal gruvan, några mil öst om Marrakech. 
Geoder bildas genom att material fälls ut i hålrum i berget och bildar kristaller och/eller ringar. I detta fall är hålrummen bildade genom gasbubblor som blev kvar när lava stelnat till bergarten basalt. På bilderna är det kalcedon och kvarts. 
Geodes form in cavities in the rock, in this case vecisles in basaltic lava.After the rock coold and hardens, desolved minerals form crystals. Rocks on the pics, calcedony and quartz, are found at Sidi Rahal mine, east of Marrakech. 

Jag ville hitta några ställen med geologiskt intressanta saker hyffsat nära Marrakech. Svårt att göra reasearch på detta, men tillslut fann jag ett par geolog-bloggar och ett youtubeklipp från denna gruva. Ingen info om/hur man kunde besöka den eller exakt planering. Lika svårt att hitta någon som visste vad det var och kunde ta mig dit. Enda sättet var att ta sig till byn Sidi Rahal och chansa. Tillsut hittade jag en guide som hjälpte mig Colours of Morocco, Han visste ännu mindre om nån gruva i Sidi Rahal. (Men däremot visste han sjukt mycket om annat, och jag lärde mig väldigt mycket denna dag!) Men vi åkte i vilket fall till Sidi Rahal, och jag fick hjälp att fråga runt på arabiska. Vi blev ledda på rätt väg allt eftersom, och på vägen träffade vi en kille som hade ett helt garage fullt med geoder. Jag tror han jobbade med att klyva dem och packa den för försäljning. Ren tur jag hade där=) (I filmen i början på detta inlägg kan man se ur de klyver dem.) Geod-killen åkte med och visade vägen till gruvan. Jag ville helst hitta en ametist - lila kvarts. Eftersom jag inte hittade någon sådan, så gav geod-killen mig en som de plockat sen tidigare. Till höger på bilen ser man högst upp två fina som jag fick. Och den längst ner är en jag hittade själv. 







Fossiliserade dino-spår! =) För 170 miljoner år sedan, mitten av jura, traskade en dinosaurie fram här och lämnade sina fotspår i leran. Tror den var jättegullig, man skulle vilja klappa den, och kanske ha den som husdjur;) Det är mäktigt att föreställa sig att de vandrade runt här, och att jag kan high-fiva den miljontals år senare. 
170 million years ago, middle jurassic, a dinosaur walked by here and lefthis/her footprints in clay. 
Sista bilden Cascades d'Ouzoud i Atlasbergen. 




Cascades d'Ouzoud











Jag tror att detta var fossiliserade bambu-stammar. 


Dessa byggnaderna var en skola =)













Sista dagarna i Marra!
På lite bättre hotell:








You had one job... 😂



Tillbaka på riaden där jag bodde de första nätterna. Det var många backpackers på detta hostel, och många som reste ensamma. Därför ordnade de en nyårsfest. I filmen i början av detta inlägg kan man även se den fartfyllda underhållningen av berber-musiker.